Audyt komunikacyjny
Czym jest audyt komunikacyjny?
Audyt komunikacyjny jest narzędziem umożliwiającym kompleksową, wielowymiarową diagnozę jakości komunikacji wewnętrznej. Najczęściej jest realizowany przy pomocy dwóch technik badawczych: wywiadu pogłębionego i badania kwestionariuszowego.
Dane zebrane podczas realizacji audytu umożliwiają:
- ocenę i analizę stosowanych praktyk i narzędzi komunikacyjnych,
- analizę jakości komunikacji między różnymi poziomami organizacyjnymi i między działami,
- weryfikację potrzeb komunikacyjnych pracowników,
- analizę wpływu komunikacji na zaangażowanie i satysfakcję pracowników,
- wyodrębnienie obszarów wymagających udoskonalenia.
W niektórych przypadkach diagnoza komunikacji może mieć formę wycinkową, obejmującą jedynie określony obszar, grupę pracowników bądź narzędzie komunikacji.
W jakich sytuacjach proponujemy audyt komunikacyjny?
- gdy wiele sygnałów wskazuje na problemy z komunikacją wewnętrzną,
- gdy wprowadzono w ostatnim czasie nowe rozwiązania w obszarze komunikacji i nie wiadomo, jaka jest ich efektywność,
- gdy firma potrzebuje zbudować strategię komunikacji wewnętrznej,
- gdy firma chce regularnie monitorować efektywność komunikacji wewnętrznej.