Diagnoza kompetencji komunikacyjnych – ocena 360°
Czym jest ocena 360°?
Ocena 360° jest narzędziem służącym kompleksowej i wielowymiarowej diagnozie kompetencji komunikacyjnych menedżera. Polega ona na zebraniu zestandaryzowanych opinii od:
- przełożonego,
- współpracowników,
- podwładnych,
- samego badanego (samoocena),
Dane zbierane są za pomocą kwestionariuszy (w formie tradycyjnej – papierowej, lub elektronicznej).
Oceniani otrzymują indywidualne raporty, wskazujące ich silne i słabe strony w odniesieniu do komunikacji. Ocena 360° jest często punktem wyjścia dla coachingu, podczas którego kierownicy wspólnie z coachem określają sposoby działań podnoszących indywidualną efektywność. Wyniki diagnozy są też podstawą dla przygotowywania programu warsztatów doskonalących umiejętności komunikacyjne.
W jakich sytuacjach proponujemy ocenę 360°?
- gdy indywidualne kompetencje komunikacyjne kierowników są bardzo zróżnicowane,
- gdy planowany jest proces doskonalenia kompetencji komunikacyjnych kierowników,
- gdy kierownicy potrzebują przede wszystkim zindywidualizowanego feedbacku.